Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Podstawa prawna: zgodnie z art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz.399). Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W tym celu, zgodnie z art. 6m ww. ustawy składają w Urzędzie Miasta Szczecinek deklarację, w której określają wysokość opłaty zgodnie z przyjętą przez Radę Miasta Szczecinek metodą i stawkami opłaty
Deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca oraz składać jej aktualizację przy każdorazowej zmianie liczby osób zamieszkujących nieruchomość.
WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
2. W przypadku, gdy deklaracja podpisywana jest przez pełnomocnika właściciela nieruchomości - pisemne pełnomocnictwo do podpisania deklaracji wraz z dowodem uiszczenia za nie opłaty skarbowej.
OPŁATY:
Złożenie deklaracji jest wolne od opłat.
Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia podlega oplacie skarbowej w wysokości 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury), którą należy uiścić na konto bankowe Miasta Szczecinek nr 24 8935 0009 1300 4758 2000 0040 prowadzone przez Bank Spółdzielczy w Jastrowiu (zgodnie z częścią IV załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej).
Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dziadkom, dzieciom oraz rodzeństwu.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Biuro Obsługi Interesanta.
FORMA ZAŁATWIENIA SPRAWY:
1. Wprowadzenie podatnika i nieruchomości do ewidencji.
2. W razie niezłożenia deklaracji albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Komunalny, pok. nr 111, tel. 94 37 141 51.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Tryb odwoławczy występuje tylko w sytuacji, kiedy została wydana decyzja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Burmistrza Miasta Szczecinek w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
UWAGI:
1. Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy oraz właściciel nieruchomości mieszanej, w skład której wchodzą części zamieszkałe i niezamieszkałe, na których powstają odpady komunalne, obowiązany jest złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Pierwszą deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należało złożyć w Urzędzie Miasta Szczecinek do 28 lutego 2013 r.
2. Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości obowiązany jest złożyć w Urzędzie Miasta Szczecinek w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
3. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację każdorazowo w przypadku:
3.1 zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. liczby mieszkańców, liczby pojemników przeznaczonych na odpady komunalne z prowadzonej działalności gospodarczej) - w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
3.2 wygaśnięcia obowiązku uiszczania opłaty (w wyniku np. sprzedaży nieruchomości, czasowego pobytu wszystkich mieszkańców poza miejscem zamieszkania przez dłuższy okres)- w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Niedopełnienie tego obowiązku powoduje, iż opłaty są nadal naliczane. Zwracamy uwagę, że sprzedaż nieruchomości i zgłoszenie deklaracji przez nowego właściciela nie zwalnia poprzedniego właściciela z powyższego obowiązku.
Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ppkt 3.1. powyżej lub jeżeli zmiana związana jest ze śmiercią mieszkańca - w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.