1. Zgłoszenie urodzenia dziecka pochodzącego z małżeństwa - sporządzenie aktu urodzenia dziecka.
I. OPIS FORMY WYKONANIA USŁUGI:
Protokół zgłoszenia urodzenia.
Akt urodzenia.
Odpis aktu urodzenia.
- Zgłoszenie urodzenia dziecka następuje w urzędzie stanu cywilnego na terenie działania, którego miał miejsce fakt narodzin. W Szczecinku jest to Urząd Stanu Cywilnego.
- Urodzenie dziecka można zgłosić osobiście lub w formie elektronicznej (za pośrednictwem platformy e-PUAP, portal obywatel.gov.pl). Zgłoszenia urodzenia dziecka może dokonać matka dziecka lub ojciec, którego ojcostwo jest prawnie ustalone w chwili zgłoszenia urodzenia dziecka. Po zarejestrowaniu urodzenia do osoby zgłaszającej urodzenie zostanie przesłany odpis aktu urodzenia oraz zaświadczenia o nadaniu numeru PESEL i o zameldowaniu dziecka (pocztą tradycyjną).
- Podstawą sporządzenia aktu urodzenia dziecka jest karta urodzenia dziecka lub karta martwego urodzenia, Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza akt urodzenia z urzędu.
- Zgłoszenia urodzenia dokonują:
· matka dziecka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
· zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika; pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, opatrzone datą sporządzenia oraz wskazywać zakres udzielonych pełnomocnikowi upoważnień.
- Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Wybrane imię lub imiona nie mogą być zamieszczone w akcie urodzenia w formie zdrobniałej oraz nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi.
- Kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia dziecka obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nadaje dziecku z urzędu numer PESEL.
- W przypadkach określonych w ustawie numer PESEL nadawany jest przez kierownika USC z urzędu także dziecku cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- W przypadku obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dniem sporządzenia aktu urodzenia kierownik USC dokonuje z urzędu zameldowania dziecka na pobyt stały lub czasowy, w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
II. WYKAZ WYMAGANYCH DOKUMENTÓW LUB ICH KOPII NIEZBĘDNYCH DO WYKONANIA USŁUGI:
- W celu zarejestrowania dziecka należy przedłożyć dokument tożsamości – dowód osobisty - osoby zgłaszającej urodzenie dziecka.
- W przypadku ustanowienia pełnomocnika należy przedłożyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis.
Uwaga: sporządzenie aktu urodzenia dziecka pochodzącego z małżeństwa wymaga uprzedniego zmigrowania aktu małżeństwa rodziców dziecka do rejestru stanu cywilnego (tj. przeniesienia papierowej wersji aktu do rejestru elektronicznego); w przypadku gdy małżeństwo rodziców dziecka zostało zawarte poza Szczecinkiem migracji aktu dokonuje urząd stanu cywilnego, który dany akt sporządził.
III. RODZAJ I WYSOKOŚĆ OPŁAT ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM USŁUGI:
- Sporządzenie aktu urodzenia dziecka oraz jeden egzemplarz odpisu skróconego aktu urodzenia dziecka wydawany po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.
- Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlegać będzie pełnomocnictwo, z wyjątkiem pełnomocnictwa udzielonego wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
- Opłatę skarbową można uiścić:
· przelewem na konto Miasta Szczecinek pl. Wolności 13,
nr rachunku 24 8935 0009 1300 4758 2000 0040,
· w oddziale Banku Spółdzielczego w Szczecinku ul. Boh. Warszawy 53
IV. INFORMACJA NT. OBOWIĄZKU PRZEDSTAWIENIA DOWODÓW WPŁAT:
Oryginał dowodu wpłaty opłaty skarbowej przy zgłoszeniu urodzenia przez pełnomocnika należy przedłożyć w USC.
V. INFORMACJA NT. WYMAGANEJ AKTUALNOŚCI ZAŚWIADCZEŃ:
Nie dotyczy.
VI. INFORMACJA NT. TERMINU PRZEDSTAWIENIA WYMAGANYCH DO WGLĄDU DOKUMENTÓW:
Nie dotyczy.
VII. INFORMACJA NT. MOŻLIWOŚCI SPRAWDZANIA STANU SPRAWY:
Telefonicznie, numery telefonów:
- 94 37 141 33,
- 94 37 141 32,
- 94 37 140 88.
VIII. INFORMACJA NT. SPOSOBU ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Wymagane jest osobiste stawiennictwo osoby uprawnionej do zgłoszenia urodzenia lub pełnomocnika.
IX. INFORMACJA NT. FORMY ODBIORU DOKUMENTU KOŃCZĄCEGO POSTĘPOWANIE:
Sprawa załatwiana jest niezwłocznie. Odpis aktu urodzenia, zaświadczenie o nadaniu numeru PESEL i zaświadczenie o zameldowaniu dziecka wydawane są bezpośrednio po sporządzeniu aktu urodzenia.
X. MAKSYMALNY TERMIN WYKONANIA USŁUGI:
Niezwłocznie.
XI. OPIS TRYBU ODWOŁAWCZEGO:
Odmowa dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej. Organem odwoławczym od decyzji administracyjnych z zakresu rejestracji stanu cywilnego jest wojewoda. Odwołanie wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Szczecinku w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji o odmowie przyjęcia zgłoszenia o urodzeniu dziecka.
XII. NAZWA JEDNOSTKI WYKONUJĄCEJ USŁUGĘ:
Urząd Stanu Cywilnego w Szczecinku
ul. 1-go Maja 5, 78-400 Szczecinek
Godziny przyjęć:
· poniedziałek: 07.30 - 15.00
· wtorek – środa: 09.00 - 15.00
· czwartek: 9.00 - 17.00
· piątek: 09.00 - 13.00
- telefony: 94 37 141 33, 94 37 141 32, 94 37 140 88
- e-mail: usc@um.szczecinek.pl
- rachunek bankowy: Bank Spółdzielczy w Jastrowiu oddział w Szczecinku:
24 8935 0009 1300 4758 2000 0040,
- Kod terytorialny GUS: 3215011
- NIP Miasta Szczecinek: 673-00-10-209
- REGON Urzędu Miasta Szczecinek: 330920890
XIII. IMIĘ I NAZWISKO KIEROWNIKA URZĘDU STANU CYWILNEGO
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Szczecinku:
AGNIESZKA FRĄTCZAK
tel. +48 94 37 140 89
pokój nr 16
XIV. PODSTAWA PRAWNA WYKONYWANIA USŁUGI:
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
- ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- ustawa z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
XV. INFORMACJA O PRZETWARZANU DANYCH OSOBOWYCH:
pod linkiem https://bip.szczecinek.pl/?c=587