9. Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą
I. OPIS FORMY WYKONANIA USŁUGI:
Wydawanie zaświadczeń do zawarcia małżeństwa za granicą.
- Jeżeli małżeństwo ma być zawarte poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przez obywatela polskiego lub cudzoziemca, którego, zgodnie z przepisami ustawy - Prawo prywatne międzynarodowe, możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego, mogą oni otrzymać pisemne zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim mogą zawrzeć małżeństwo.
- Zaświadczenie jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty jego sporządzenia.
II. WYKAZ WYMAGANYCH DOKUMENTÓW LUB ICH KOPII NIEZBĘDNYCH DO WYKONANIA USŁUGI:
- Osoba zgłaszająca zamiar zawarcia małżeństwa:
· Osoba zainteresowana wydaniem zaświadczenia przedstawia dokument tożsamości oraz składa do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego pisemne zapewnienie, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka wraz z jego tłumaczeniem przez właściwego tłumacza przysięgłego.
· Jeżeli zainteresowana osoba nie posiada aktów stanu cywilnego sporządzonych w Rzeczypospolitej Polskiej, składa zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim, potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokumentem potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
Uwaga: wydanie zaświadczenia wymaga uprzedniego zmigrowania aktów stanu cywilnego (aktów urodzenia, aktów małżeństwa) do rejestru stanu cywilnego (tj. przeniesienia papierowej wersji aktu do rejestru elektronicznego); w przypadku gdy urodzenia lub małżeństwa miały miejsce poza Szczecinkiem migracji aktu dokonuje urząd stanu cywilnego, który dany akt sporządził.
Uwaga: akty stanu cywilnego, ich odpisy i inne dokumenty wystawione w języku obcym, składane kierownikowi urzędu stanu cywilnego powinny być składane wraz z ich urzędowym tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego. W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
III. RODZAJ I WYSOKOŚĆ OPŁAT ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM USŁUGI:
- Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 38 zł.
- Opłatę skarbową można uiścić:
· przelewem na konto Miasta Szczecinek pl. Wolności 13, nr rachunku
24 8935 0009 1300 4758 2000 0040
· w oddziale Banku Spółdzielczego w Szczecinku ul Boh. Warszawy 53.
IV. INFORMACJA NT. OBOWIĄZKU PRZEDSTAWIENIA DOWODÓW WPŁAT:
Oryginały dowodu wpłaty opłaty skarbowej należy przedłożyć w USC.
V. INFORMACJA NT. WYMAGANEJ AKTUALNOŚCI ZAŚWIADCZEŃ:
Nie dotyczy.
VI. INFORMACJA NT. TERMINU PRZEDSTAWIENIA WYMAGANYCH DO WGLĄDU DOKUMENTÓW:
Nie dotyczy.
VII. INFORMACJA NT. MOŻLIWOŚCI SPRAWDZANIA STANU SPRAWY:
Telefonicznie, numery telefonów:
- 94 37 141 33,
- 94 37 141 32,
- 94 37 140 88
VIII. INFORMACJA NT. SPOSOBU ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Wymagane jest osobiste stawiennictwo osoby zainteresowanej zawarciem małżeństwa. Formularz wniosku do pobrania w załączniku.
IX. INFORMACJA NT. FORMY ODBIORU DOKUMENTU KOŃCZĄCEGO POSTĘPOWANIE:
Wydanie zaświadczenia następuje niezwłocznie.
X. MAKSYMALNY TERMIN WYKONANIA USŁUGI:
Niezwłocznie.
XI. OPIS TRYBU ODWOŁAWCZEGO:
Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmówił wydania zaświadczenia, powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności.
XII. NAZWA JEDNOSTKI WYKONUJĄCEJ USŁUGĘ:
Urząd Stanu Cywilnego w Szczecinku
ul. 1-go Maja 5, 78-400 Szczecinek
Godziny przyjęć:
· poniedziałek: 07.30 - 15.00
· wtorek – środa: 09.00 - 15.00
· czwartek: 09.00 - 17.00
· piątek: 09.00 - 13.00
- telefony: 94 37 141 33, 94 37 141 32, 94 37 140 88
- e-mail: usc@um.szczecinek.pl
- rachunek bankowy: Bank Spółdzielczy w Jastrowiu oddział w Szczecinku:
24 8935 0009 1300 4758 2000 0040
- Kod terytorialny GUS: 3215011
- NIP Miasta Szczecinek: 673-00-10-209
- REGON Urzędu Miasta Szczecinek: 330920890
XIII. IMIĘ I NAZWISKO KIEROWNIKA URZĘDU STANU CYWILNEGO
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Szczecinku:
AGNIESZKA FRĄTCZAK
tel. 94 37 140 89
pokój 16
XIV. PODSTAWA PRAWNA WYKONYWANIA USŁUGI:
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego
- ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim
XV. INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH:
pod linkiem https://bip.szczecinek.pl/?c=587