15. Rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane
I. OPIS FORMY WYKONANIA USŁUGI:
Rejestracja w rejestrze stanu cywilnego aktu stanu cywilnego.
Wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego.
Wydanie decyzji administracyjnej w przypadku odmowy rejestracji aktu stanu cywilnego.
- W rejestrze stanu cywilnego można zarejestrować urodzenie, zawarcie małżeństwa albo zgon, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w państwie urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego.
- Ponadto w rejestrze stanu cywilnego można zarejestrować urodzenie albo zgon, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane.
- Wniosek do kierownika urzędu stanu cywilnego o rejestrację zdarzenia może złożyć osoba, której zdarzenie dotyczy, lub jej przedstawiciel ustawowy, inna osoba, która wykaże interes prawny w rejestracji zdarzenia lub interes faktyczny w rejestracji zgonu.
- Rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu można dokonać przez pełnomocnika; pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, opatrzone datą sporządzenia oraz wskazywać zakres udzielonych pełnomocnikowi upoważnień.
- Na wniosek osoby, której akt dotyczy pisownię danych zawartych w zagranicznym dokumencie można dostosować do reguł pisowni polskiej, jeżeli wniosek taki został złożony z wnioskiem o dokonanie rejestracji o ile zagraniczny dokument stanu cywilnego dotyczy obywateli polskich posługujących się również aktami stanu cywilnego sporządzonymi w Polsce.
- Po dokonaniu rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje wnioskodawcy odpis zupełny aktu.
- Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia rejestracji zdarzenia, jeżeli:
· wnioskodawca nie przedstawi dokumentu potwierdzającego zdarzenie,
· rejestracja zdarzenia byłaby sprzeczna z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
Uwaga:
· Zgodnie z ustawą język polski jest językiem urzędowym organów jednostek samorządu terytorialnego i podległych im instytucji w zakresie, w jakim wykonują zadania publiczne. Oświadczenia woli, podania i inne pisma winny być składane tym organom w języku polskim.
· Dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:
§ tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
§ tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
§ konsula.
Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również:
§ dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula;
§ dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski.
§ w przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
II. WYKAZ WYMAGANYCH DOKUMENTÓW LUB ICH KOPII NIEZBĘDNYCH DO WYKONANIA USŁUGI:
- Wniosek o rejestrację urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu.
- Do wniosku o rejestrację zdarzenia dołącza się wydany przez właściwy podmiot zagraniczny dokument potwierdzający to zdarzenie, który jest podstawą sporządzenia aktu stanu cywilnego przez kierownika urzędu stanu cywilnego wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski.
- W przypadku złożenia wniosku przez osobę, której nie dotyczy zdarzenie podlegające rejestracji - dokument wykazujący interes prawny w rejestracji zdarzenia lub interes faktyczny w rejestracji zgonu.
- Dokument tożsamości strony - dowód osobisty lub paszport.
- Pełnomocnictwo – w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika.
III. RODZAJ I WYSOKOŚĆ OPŁAT ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM USŁUGI:
- Opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po dokonaniu jego rejestracji - 39,00 zł.
- Opłata skarbowa za wydanie decyzji odmownej w sprawie rejestracji aktu stanu cywilnego - 10,00 zł.
- Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlegać będzie pełnomocnictwo, z wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.
- Opłatę skarbową można uiścić:
· przelewem na konto Miasta Szczecinek pl. Wolności 13,
nr rachunku 24 8935 0009 1300 4758 2000 0040,
· w oddziale Banku Spółdzielczego w Szczecinku ul. Boh. Warszawy 53.
IV. INFORMACJA NT. OBOWIĄZKU PRZEDSTAWIENIA DOWODÓW WPŁAT:
Oryginały dowodu wpłaty opłaty skarbowej należy przedłożyć w USC.
V. INFORMACJA NT. WYMAGANEJ AKTUALNOŚCI ZAŚWIADCZEŃ:
Nie dotyczy.
VI. INFORMACJA NT. TERMINU PRZEDSTAWIENIA WYMAGANYCH DO WGLĄDU DOKUMENTÓW:
Nie dotyczy.
VII. INFORMACJA NT. MOŻLIWOŚCI SPRAWDZANIA STANU SPRAWY:
Telefonicznie, numery telefonów:
- 94 37 141 33,
- 94 37 141 32,
- 94 37 140 88.
VIII. INFORMACJA NT. SPOSOBU ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Osobiście, za pośrednictwem poczty.
IX. INFORMACJA NT. FORMY ODBIORU DOKUMENTU KOŃCZĄCEGO POSTĘPOWANIE:
Osobiście lub za pośrednictwem poczty.
X. MAKSYMALNY TERMIN WYKONANIA USŁUGI:
Do jednego miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy.
XI. OPIS TRYBU ODWOŁAWCZEGO:
Od wydanej decyzji służy stronie odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Szczecinku w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
XII. NAZWA JEDNOSTKI WYKONUJĄCEJ USŁUGĘ:
Urząd Stanu Cywilnego w Szczecinku
ul. 1-go Maja 5, 78-400 Szczecinek
Godziny przyjęć:
· poniedziałek: 07.30 - 15.00
· wtorek – środa: 09.00 - 15.00
· czwartek: 09.00 - 17.00
· piątek: 09.00 - 13.00
- telefony: 94 37 141 33, 94 37 141 32, 94 37 140 88
- e-mail: usc@um.szczecinek.pl
- rachunek bankowy: Bank Spółdzielczy w Jastrowiu oddział w Szczecinku: 24 8935 0009 1300 4758 2000 0040
- Kod terytorialny GUS: 3215011
- NIP Miasta Szczecinek: 673-00-10-209
- REGON Urzędu Miasta Szczecinek: 330920890
XIII. IMIĘ I NAZWISKO KIEROWNIKA URZĘDU STANU CYWINEGO:
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Szczecinku:
AGNIESZKA FRĄTCZAK
tel. 94 37 140 89
pokój 16
XIV. PODSTAWA PRAWNA WYKONYWANIA USŁUGI:
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
- ustawa z ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- ustawa dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego
XV. INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH:
pod linkiem https://bip.szczecinek.pl/?c=587