Wnioski w sprawie ulg (zwolnień, umorzeń, odroczeń, rat)
Podstawa prawna:
art. 67a, 67b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023r., poz. 2383 ze zm.)
art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 70, ze zm.)
art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2023r., poz. 702)
WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Wniosek o:
· odroczenie terminu płatności podatku/ opłaty lub zaległości podatkowej,
· umorzenie zaległości podatkowej/ opłaty,
· rozłożenie na raty zapłaty podatku/ zaległości podatkowej/ opłaty,
2. Załączniki:
W przypadku ubiegania się przedsiębiorcy o pomoc de minimis:
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym się ubiega o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis – zał. do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 października 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,
- informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości,
- informacje dotyczące aktualnej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym kserokopie dokumentów:
·
specyfikacji zobowiązań i należności,
· planu finansowego,
· deklaracji podatkowych, opatrzonych datownikiem Urzędu Skarbowego,
·
ewentualnych decyzji o spłacie zobowiązań publiczno - prawnych (US, ZUS),
· ewentualnych umów o spłacie zaciągniętego kredytu bankowego,
·
w przypadku toczących się postępowań układowych - kopia postanowienia o otwarciu postępowania układowego oraz kopia zgłoszonych wierzytelności,
· ewentualnych programów naprawczych,
- inne załączniki - na żądanie organu podatkowego w trakcie postępowania podatkowego.
W przypadku ubiegania się o ulgę przez osoby fizyczne:
· formularz oświadczenia osoby fizycznej o: stanie majątkowym, sytuacji rodzinnej, ciężarach finansowych,
· zaświadczenie o dochodach obojga małżonków i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
· odcinki emerytur lub rent – kopie,
· zaświadczenie o zarejestrowaniu wnioskodawcy jako bezrobotnego (lub kopia dowodu pobieranego zasiłku),
· potwierdzenie ewentualnych kosztów leczenia (wypisy ze szpitala, kopie rachunków za leki itp.),
· potwierdzenie wydatków ponoszonych na naukę (kopie rachunków, dowodów zapłaty),
· udokumentowane wydatki ponoszone na utrzymanie mieszkań (kopie rachunków za czynsz, światło, gaz, TV i inne),
· kopia ewentualnych umów spłat zaciągniętego kredytu bankowego,
OPŁATY:
Nie pobiera się.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Biuro Obsługi Interesanta.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Do 30 dni.
FORMA ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Decyzja, której odbiór następuje osobiście lub drogą pocztową z potwierdzeniem odbioru.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Finansowy, pok. nr 005 i 008, tel. 94 37 141 12 i 94 37 140 84.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Biurze Obsługi Interesanta). Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
UWAGI:
1. W przypadku nie załatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy zawiadamia o tym stronę podając przyczyny niedotrzymania terminu i wyznacza nowy termin załatwienia sprawy (zgodnie z art. 140 ustawy - Ordynacja podatkowa).
2. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w Biurze Obsługi Interesanta w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania.