Utrata/uszkodzenie dowodu osobistego
Podstawa prawna:
- art. 47 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2022 r. poz. 671, z późn. zm.)
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 29 stycznia 2015r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.z 2023 poz. 2798)
WYMAGANE DOKUMENTY:
· Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego - wygenerowany przez urzędnika.
Utratę lub uszkodzenie dowodu zgłasza niezwłocznie osobiście lub drogą elektroniczną:
· posiadacz dowodu osobistego,
· rodzic/opiekun prawny/kurator w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
OPŁATY:
Nie pobiera się.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Wydział Spraw Obywatelskich, pok. nr 003.
TERMIN ODPOWIEDZI:
Od ręki.
FORMA ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Utrata dowodu lub uszkodzenie zgłoszone:
· w formie dokumentu elektronicznego - zaświadczenie wydawane jest na żądanie tylko w organie gminy, który wydał dowód osobisty,
· osobiście, w organie dowolnej gminy - zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
· w dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej, osoby przebywające poza terytorium RP, osobiście lub pisemnie za pomocą poczty lub faksu - zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Spraw Obywatelskich, pokój nr 003, tel. 94 37 141 35.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie przysługuje.
DODATKOWE INFORMACJE:
1. Uszkodzony dowód stanowi załącznik do formularza.
2. Utratę lub uszkodzenie dowodu można zgłosić na elektronicznym formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego korzystając z platformy epuap.gov.pl TYLKO w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
3. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na ŻĄDANIE niezwłocznie, NIEODPŁATNIE. Zaświadczenie ważne jest do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej niż przez 2 miesiące.