Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Podstawa prawna:
· ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2021 r. poz. 1119, ze zm.),
· uchwała Nr LVIII/512/2018 Rady Miasta Szczecinek z 28 maja 2018 r. w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych zmieniona uchwałą Rady Miasta Szczecinek Nr LIX/514/2018 z 25 czerwca 2018 r.,
· uchwała Nr LVIII/511/2018 Rady Miasta Szczecinek z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie określenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie miasta Szczecinek.
WYDZIAŁ/JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Rozwoju
Urząd Miasta Szczecinek, budynek B, pok. 216, tel. 94 37 140 82.
WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż/wyprzedaż napojów alkoholowych.
2. Załączniki:
· dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
· pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
· decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
OPŁATY:
1. Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszone są przed wydaniem zezwolenia (proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia – w przeliczeniu na dni ważności zezwolenia) i za cały rok wynoszą:
· 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
· 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
· 2.100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
Wartość sprzedaży - kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.
2. Opłatę za korzystanie w następnym roku z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
· 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
· 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
· 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła w/w wartości, wnoszą opłatę określoną w punkcie 1.
3. Opłata jest wnoszona na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
Opłatę należy dokonać na rachunek bankowy Miasta Szczecinek nr: 24 8935 0009 1300 4758 2000 0040 – Bank Spółdzielczy w Jastrowiu.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Biuro Obsługi Interesanta.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA:
Rozpatrzenie sprawy, wydanie zezwolenia lub jego odmowa, następuje w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Burmistrza Miasta szczecinek. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
UWAGI:
1. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 4 lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – nie krótszy niż 2 lata.
2. Zezwolenia wydawane są po uzyskaniu pozytywnej opinii Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miasta Szczecinek.
3. Odbiór zezwolenia osobiście z dowodem osobistym lub przez pełnomocnika.
4. Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
· posiadanie zezwolenia,
· wniesienie opłaty,
· zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
· w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego dowodu potwierdzającego dokonanie opłaty,
· posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży,
· wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu,
· zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany,
· prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę gminy,
· przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.