1. Opracowywanie i realizowanie miejskich planów: reagowania kryzysowego, obrony cywilnej, nadzór nad opracowywaniem takich planów w podległych spółkach miejskich i jednostkach organizacyjnych.
2. Wykonywanie zadań wynikających z przepisów o stanie klęski żywiołowej we współdziałaniu z Wydziałami i Referatami Urzędu oraz z kierownikami jednostek i spółek podległych pod Miasto, szefami zespolonych służb, inspekcji i straży.
3. Dokonywanie oceny zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz wykonywania czynności związanych z ogłoszeniem lub odwołaniem przez Burmistrza pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego.
4. Przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania.
5. Tworzenie i przygotowanie do działania formacji obrony cywilnej.
6. Obsługa Miejskiego Zespołu Reagowania.
7. Organizowanie i utrzymywanie w stałej gotowości systemu łączności dla potrzeb zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i kierowania obronnością.
8. Prowadzenie stałego monitoringu zdarzeń o symptomach sytuacji kryzysowej.
9. Współdziałanie z jednostkami wojskowymi w zakresie zabezpieczania i unieszkodliwiania materiałów wybuchowych i innych przedmiotów niebezpiecznych.
10. Prowadzenie magazynu sprzętu OC.
11. Planowanie i organizowanie szkolenia obronnego, w tym:
1) opracowanie planów i programów,
2) opracowanie dokumentacji ćwiczeń i treningów.
12. Opracowanie i aktualizowanie dokumentacji w ramach planowania obronnego, w tym:
1) planu operacyjnego funkcjonowania Miasta,
2) dokumentacji stanowiska kierowania.
13. Opracowanie i prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru, zapewnienie właściwego obiegu informacji dla potrzeb kierowania i podejmowania decyzji.
14. Sprawowanie kontroli wykonywania zadań obronnych, opracowywanie rocznych planów kontroli, zarządzanie kontroli oraz koordynowanie działalności podległych jednostek organizacyjnych i spółek miejskich.
15. Wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Burmistrza wynikających z wprowadzenia stanu wojennego - we współdziałaniu z Wydziałami, Referatami Urzędu i zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi i spółkami miejskimi.
16. Organizowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć zapewniających funkcjonowanie infrastruktury technicznej służącej ochronie ludności.
17. Planowanie i zaopatrywanie organów kierowania i formacji obrony cywilnej w sprzęt i materiały.
18. Realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, a zwłaszcza:
1) udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu kwalifikacji wojskowej,
2) prowadzenie dokumentacji związanej z nakładaniem świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obronne,
3) organizowanie i aktualizowanie dokumentacji związanej z akcją kurierską,
4) prowadzenie postępowań w sprawie spełniania wojskowego obowiązku meldunkowego.
19. Prowadzenie kancelarii tajnej i przestrzeganie obiegu dokumentów.
20. Prowadzenie ewidencji osób o nieuregulowanym stosunku do obowiązku służby wojskowej.
21. Wykonywanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w sytuacji klęski żywiołowej.
22. Prowadzenie spraw obronnych Urzędu.